بدون شک نوشیدن یک لیوان نوشیدنی گازدار و گوارا که طعمی به یادماندنی داشته باشد، میتواند روز هر کسی را بسازد. نوشیدنیهای موجود در بازار بسیار متنوع هستند اما به نظر شما چه طعمی برایتان خاص تر جلوه میکند؟ مطمئنا پاسخ بسیاری از مردم، نوشابه اسپرایت است. این نوشیدنی با طعم جادویی که دارد توانسته قلب میلیونها نفر از افراد سراسر جهان را تسخیر کند.
معرفی نوشابه اسپرایت
نوشابه SPRITE، نام یکی از محصولات نوشیدنی غیر الکلی شرکت کوکاکولا است. این نوشابه به خاطر طعم خاصی که دارد، بعد از ورودش به بازار نوشیدنیهای غیر الکلی، به شدت محبوب شد و هنوز هم یکی از جدایی ناپذیرترین نوشیدنیهای گازدار در میهمانیها محسوب می شود.
در آن زمان، مردم به نوشیدنیهای غیر الکلی و همچنین گازدار علاقه وافری نشان میدادند به همین دلیل کارخانجات و شرکتهای تولید نوشیدنی در پی ساخت فرمولی تازه و خاص برای ابداع نسلی جدید از نوشیدنیهای گازدار بودند که بر خلاف نوشابه های کولا، کافئین نداشته باشد.
شرکت کوکاکولا که از همان سالهای ابتدایی فعالیتش مشهورترین کمپانی تولید نوشیدنیهای غیر الکلی بود، نوشیدنی جدیدی به نام اسپرایت را وارد بازار کرد. اولین نکتهای که در طعم این نوشیدنی پنهان بود، ترکیب سودا یا آب گازدار با طعم لیمو ترش بود.
این ترکیب که در آن زمان ترکیب جادویی نام گرفت، در کشورهای بسیار زیادی مورد توجه واقع شد. طعم خاص لیموی ترش( LIME) به همراه ترکیبات دیگر در این نوشیدنی، میتوانند به راحتی قلب شما را تسخیر کنند.
این نوشابه با برند سازیهایی که برایش انجام شد توانست با دو رنگ آبی و سبز، بین مردم شناخته شود. به همین دلیل از سال ۱۹۶۱( سال عرضه اسپرایت به بازار) تاکنون همه مردم، نوشیدنی اسپرایت را با رنگ سبز و آبی به خاطر دارند.
تاریخچه ساخت نوشابه اسپرایت
در سال ۱۹۵۹، کارخانه ای در آلمان غربی به نام فانتا کلار شکل گرفت. چند سال بعد، یعنی در سال ۱۹۶۱ این شرکت با ابر کمپانی آمریکایی کوکاکولا، ادغام شد و توسعه یافت. در آن سالها رقابت شدیدی میان دو برند مطرح عرصه نوشیدنی یعنی پپسی و کوکاکولا وجود داشت. نوشیدنی اسپرایت نیز به منظور رقابت با کمپانی پپسی وارد بازار شد.
شرکت کوکاکولا بازاریابی های هوشمندانه ای را در پیش گرفت، به همین دلیل اسپرایت توانست در سال ۱۹۷۸، رهبری بازار نوشیدنی های غیرالکلی را به دست بگیرد. تبلیغات ویژه این نوشیدنی به همراه طعم جدید، باعث فروش بیشتر آن شد.
در دهه های ۷۰ و ۸۰ میلادی، شعاری جدید را برای تبلیغات های این نوشیدنی مطرح کردند. این شعار( ترش طبیعی) بود. در دهه های بعدی این شرکت، بازاریابی های خلاقانه ای طراحی کرد که نتایج مطلوبی هم به دنبال داشتند.
اسپرایت در دهه ۸۰ تا ۹۰ میلادی، نوشیدنی مورد علاقه قشر نوجوان و جوان جامعه محسوب میشد و همه خانواده ها به دنبال خرید نوشابه بودند. در سال ۲۰۰۰ کوکاکولا با ابداعی جدید در زمینه بسته بندی نوشیدنی های اسپرایت، توانست فقط در چند روز، فروشی میلیونی کسب کند.
تغییرات نوشابه اسپرایت
کوکاکولا شرکتی عظیم و بزرگ بود که در چندین کشور شعب مختلفی داشت. پس از ورود اسپرایت به بازار، اولین محصولی که از این نوشابه ساخته شد، اسپرایت زیرو بود که در دسته نوشابههای فاقد شکر قرار گرفت.
این نوشابه، اولین محصول فرعی نوشابه اسپرایت به عنوان برندی مستقل بود. دومین محصول فرعی این نوشابه، اسپرایت آیس با طعم نعنا در سال ۲۰۰۲ در کره جنوبی و کانادا عرضه شد. نام این محصول، در این دو کشور متفاوت بود. اسپرایت نعنایی در کره جنوبی با نام اسپرایت آبی و در کانادا با نام اسپرایت یخی در میان مردم شهرت یافت.
از آن پس محصولات فرعی بسیاری از این نوشیدنی ساخته و به بازار ارائه شد. یکی از این محصولات که در سال ۲۰۱۲ وارد بازار گشت، اولین بار در فرانسه تولید یافت. شعبه فرانسه با کاهش ۳۰ درصدی شکر در این نوشابه و اضافه نمودن گیاه استویای شیرین به آن، نوشیدنی کم کالری محبوبی ساخت. این نوشیدنی تازه و جدید، به شدت در کشورهای مختلف اروپایی مورد توجه قرار گرفت و یکی از محبوبترین محصولات فرعی از اسپرایت محسوب میشود.
سخن پایانی
خرید اقلام غذایی، یکی از معمولترین کارهای روزمره ما است. این روزها با ورود بنکداری آنلاین آوان مال به عرصه فروش مواد غذایی، روش آسانی برای خرید، به مردم ارائه شده که برای خرید نوشابه اسپرایت و هر نوع مواد غذایی دیگر میتوانند بدون هیچ نگرانی از طریق این بنکداریها به صورت اینترنتی اقدام کنند.