خرده فروشی چیست؟
در بازار فروش محصولات اصطلاحات زیادی وجود دارد که خرده فروشی و بنکداری از اصطلاحات نام آشنای آن هاست که نقطه مقابل یکدیگر هستند. خرده فروشی در ابتدای تاریخ شکل گیری بازار و فروش محصول وجود داشته است و اکنون هم بخش عمده ای از بازارهای فروش را هم به صورت اینترنتی و هم به صورت سنتی در اختیار دارد.
در این مطلب قصد داریم، به طور کامل به خرده فروشی و تعریف آن، انواع و … بپردازیم پس تا پایان با ما همراه باشید.
جهت آشنایی با مفاهیم عمده فروشی و بنکداری می توانید مقاله عمده فروشی چیست از مجله آوان مال را مطالعه کنید.
تعریف خرده فروشی
توزیع محصول به شکل های مختلفی انجام می گیرد که دارای فرآیندی خاص است و خرده فروشی بخشی از این فرآیند به حساب می آید. خرده فروشی یعنی آنکه کالا یا محصول را به کسی که قصد استفاده از آن را دارد، فروخت.
پس به طور کلی می توان گفت فروش کالا و محصول و یا هر نوع خدمات به شخص نهایی که کالا را تنها برای استفاده خود خریداری می کند و خود او از محصول استفاده می کند، خرده فروشی است که خریدار قصد فروش کالا را به کس دیگری ندارد و استفاده کننده نهایی خود اوست.
محصول یا خدمات در خرده فروشی می تواند به روش سنتی در مغازه، فروشگاه، دکه و … باشد و یا آنکه خدمات و فروش محصول در فروشگاه اینترنتی و در بستر اینترنت انجام بگیرد. در خرده فروشی هر محصول و خدماتی اعم از محصولات خوراکی، لباس، کتاب فروشی، لوازم خانگی، کالای دیجیتال و … قابل فروش به خریدار است که از طریق این فروش سود و درآمد برای خرده فروشان حاصل می شود.
با تمام گفته های فوق می توان تعریف کامل خرده فروشی را به صورت زیر تعریف کرد:
هر کالا و خدماتی که به شخص استفاده کننده نهایی به صورت سنتی یا در بستر اینترنت توسط فروشنده، سازمان و … به فروش برسد، خرده فروشی گفته می شود و یک روش کسب درآمد به حساب می آید.
خرده فروش کیست؟
همان طور که گفته شد، خرده فروشی یکی از فرآیندهای توزیع به حساب می آید که کالا و خدمات به استفاده کننده نهایی فروخته می شود. حال خرده فروش به کسی گفته می شود که این محصولات و خدمات را به مشتریان خود ارائه می دهد و به فروش می رساند و تجارت و درآمد آن از طریق خرده فروشی است.
در واقع خرده فروش کسی است که به طور مستقیم با مشتری در ارتباط است و مشتری پایان بخش فرآیند خرده فروشی است. خرده فروش می تواند خدمات و محصولات خود را به صورت نقد و یا نسیه به مشتری بفروشد که این روزها به دلیل مشکلات اقتصادی و گران بودن برخی از محصولات، معمولا مشتریان به دنبال خرید به صورت نسیه هستند که خرده فروش برای مدیریت کسب و کار خود و مشتری مداری می تواند اجناس خود را به صورت نسیه به فروش برساند.
انواع خرده فروشی
خرده فروشی در جهان و ایران یکی از روش های کسب درآمد و بخشی از زنجیره توزیع محصولات و خدمات به حساب می آید که بسیار گسترده است و روش های مختلفی برای انجام آن وجود دارد. خرده فروشی انواع مختلفی دارد که در ادامه آن ها مورد برسی قرار گرفته اند:
1.خرده فروشی در فروشگاه
یکی از مکان هایی که تعداد مراجعه مشتریان به آن زیاد است و نام آشناترین مرکز خرده فروشی به حساب می آید، فروشگاه می باشد. در واقع یک فروشگاه می تواند هر نوع محصول و خدماتی را به فروش برساند که انواع خوراکی، لوازم شوینده و بهداشتی، طلا، انواع لوازم خانگی، فروش انواع پوشاک و … را به مشتریان می فروشد.
شما با مراجعه به سطح شهر و حتی کوچه پس کوچه های شهر و روستا نیز می توانید انواع فروشگاه ها را مشاهده کنید و محصول خود را به طور مستقیم و به راحتی از آن ها خریداری کنید.
2.خرده فروشی در پاساژها و مراکز خرید
یکی دیگر از راه های کسب درآمد از طریق خرده فروشی ارائه و فروش محصول در پاساژها و مراکز خرید است. همان طور که می دانید، پاساژ ها و مراکز خرید یک مجتمع تجاری هستند که مجموعه ای از مغازه های کوچک و بزرگ، فروشگاه ها، اماکن تفریحی، هایپرمارکت و … می باشد.
پس در چنین مراکزی که خرده فروشی انجام می شود، می توانید به مجموعه ای از خدمات و محصول و کالا به صورت یک جا دسترسی داشته باشید و یکی از راه های کسب درآمد در ایران و جهان به حساب می آید.
3.خرده فروشی اینترنتی
این روزها که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده است و رفتن به مراکز شلوغ چندان توصیه نمی شود، خرده فروشی اینترنتی رونق بیشتری گرفته است. در این نوع خرده فروشی محصول و کالا در بستر اینترنت به فروش می رسد و برای آنکه مشتری انتخابی آگاهانه داشته باشد، عکس های با کیفیت از زوایای مختلف از محصول در سایت فروشگاه قرار می گیرد و خصوصیات و ویژگی های آن به طور کامل در اختیار مشتری قرار می گیرد.
در خرده فروشی اینترنتی به دلیل اینکه فروشنده از هزینه هایی چون دکوراسیون مغازه، اجاره و … معاف شده است، قیمت محصولات را نسبت به اجناس موجود در بازار کمتر تعیین می کنند.
4.خرده فروشی تخفیفی
خرده فروشی تخفیفی یکی از مراکز فروش محصول است که مشتریان علاقه بیشتری به خرید از آن ها دارند زیرا این نوع خرده فروشی محصولات را با تخفیف ارائه می دهند و قیمت آن ها نسبت به قیمت روی جلد پایین تر است.
در ایران فروشگاه های زنجیره ای مختلفی همچون افق کوروش، دیلی مارکت و … وجود دارند که محصولات مختلفی را به فروش می رسانند. خرید از این نوع خرده فروشی ها اقتصادی و مقرون به صرفه است.
5. خرده فروشی در منزل
خرده فروشی همیشه در مغازه و فروشگاه نیست و خرده فروشی محدود به فروش در مغازه نمی شود، بلکه فروش مستقیم در منزل یکی دیگر از راه های خرده فروشی است که نیاز به مغازه یا فروشگاهی ندارد.
معمولا در خرده فروشی منزل فروش شبکه ای انجام می شود و فروشنده با دعوت خویشان و اقوام خود محصولات خود را به دیگران معرفی می کند و آن ها را به فروش می رساند. البته در بیشتر مواقع افراد از عمده فروشی ها محصولات را خریداری می کنند و با قیمتی مناسب آن ها را به فروش می رساند.
6. خرده فروشی در انبار
در خرده فروشی هایی که دارای انبار هستند، همانند مغازه ها یا فروشگاه ها خبری از تجملات و چیدمان جذاب نیست و شما با تنوع محصول رو به رو هستید که قیمت آن ها نسبت به خرده فروش های دیگر ارزان تر است. امروزه بیشتر خانه ها پیلوت و یا یک انباری می سازند و همان را به یک خرده فروشی تبدیل می کنند.
7. خرده فروشی تخصصی
در خرده فروشی تخصصی برند و محصولی خاص به فروش می رسد و فعالیت آن ها محدود به همان محصول با همان برندهای خاص است که می تواند هر محصولی همانند لوازم خانگی، لباس اسپرت و … باشد.
تفاوت بین خرده فروشی و عمده فروشی چیست؟
حال که با خرده فروشی و انواع آن آشنا شدید، بهتر است که با تفاوت های بین عمده فروشی و خرده فروشی نیز آشنا شوید. در ادامه برخی از تفاوت های بین عمده فروشی و خرده فروشی لیست شده است:
قیمت محصولات
یکی از عمده ترین و بارزترین تفاوت های بین عمده فروشی و خرده فروشی قیمت نهایی محصول است که در عمده فروشی قیمت ها نسبت به خرده فروشی پایین تر است. این تفاوت به دلیل وجود هزینه هایی چون جابجایی، اجاره مغازه، کارگر و … است که خرده فروش با تقسیم این هزینه ها قیمت محصول را نسبت به عمده فروش بالاتر می برد.
خرید محصولات
خرده فروش کالاها و محصولات موجود در مغازه، فروشگاه و … خود را از عمده فروش خریداری می کند که بابت آن معمولا چک زماندار به عمده فروش می دهد و یا آنکه به صورت نقد قیمت محصولات خریداری شده از عمده فروش را پرداخت می کند.
ارتباط با مشتری
خرده فروشان محصول و خدمات را به مشتری نهایی می رسانند که قصد فروش آن را به شخص دیگری ندارند و آن را برای استفاده خود خریداری می کنند. این در حالی است که عمده فروش کمتر با مشتری سر و کار دارد و محصولات خود را به خرده فروشان، شرکت ها، فروشگاه ها و … می فروشند.
حجم فروش کالا
در خرده فروشی شما می توانید هر تعداد جنس حتی اگر یک عدد نیز باشد، خریداری کنید و حجم فروش برای هر شخص در خرده فروشی معمولا زیاد نیست، اما در عمده فروشی ها معمولا حجم فروش بالاست زیرا موسسات و خرده فروش ها کالاهای خود را از آن ها خریداری می کنند که کالاها را در مغازه، فروشگاه و … به فروش برسانند.
زنجیره خرده فروشی
خرده فروشی آخرین مرحله ای است که کالا یا محصول را به دست مشتری برای استفاده می رساند که دارای زنجیره و مراحل خاص خود است که در ادامه آن را به طور کامل شرح داده ایم:
- تولید کننده: هر محصولی تولید کننده ای دارد که در شرکت ها و یا مراکز مجاز نسبت به تولید آن ها به کمک نیرو انسانی و تجهیزات اقدام می کنند. مواد اولیه خام به این شرکت ها وارد می شود و در نهایت محصول مورد نظر به کمک ماشین آلات و تجهیزات تولید می شود تا برای مصارف استفاده کنندگان به بازار عرضه شود.
- عمده فروش: در مرحله بعدی که کالا تولید شده است، باید به بازار عرضه شود که عمده فروش کالا را از تولید کنندگان خریداری می کند. در واقع تولید کننده نیز با مصرف کننده نهایی در ارتباط نیست و محصول خود را برای فروش به عمده فروشان می فروشند.
- خرده فروش: حال عمده فروش کالاهای خود را که در حجم بالا خریداری کرده است، به خرده فروش می فروشد. در این مرحله عمده فروش محصول را با قیمتی بیشتر به شبکه توزیع می رساند.
- مصرف کننده: در پایان این چرخه توزیع محصول به دست مشتری می رسد و مشتری محصول را از خرده فروش خریداری می کند. در واقع مصرف کننده محصول را برای استفاده خود خریداری می کند نه فروش و کسب درآمد.
اهمیت خرده فروشی
طبق تعریف هایی که در قسمت های قبل انجام گرفت، خرده فروش تولید کننده و مشتری را به یکدیگر مرتبط می کند و هم تولید کننده را به سود می رساند و هم مشتری را بی نیاز می کند. در واقع فعالیت خرده فروش سبب می شود که تولید کننده تمام تمرکز خود را بر روی تولید محصول بگذارد تا اینکه با مصرف کننده کالا تعامل پیدا کند.
خرده فروش ها با چیدمان درست، توضیح و مشاوره کالا، دسترسی راحت مشتریان به محصولات و … فروش خود را افزایش می دهند و از این راه کسب درآمد خواهند کرد. این روزها خرده فروشی به صورت سنتی و آنلاین بسیار گسترش پیدا کرده است که در صورت آشنایی با اصول آن، به یک منبع درآمد مطمئن تبدیل خواهد شد.
تبلیغات و بازاریابی در خرده
تبلیغات در هر کسب و کاری لازم و ضروری است تا بتوان خود را به مشتریان معرفی کرد. خرده فروشی نیز نوعی کسب و کار است که نیاز به بازاریابی و تبلیغ دارد. در واقع در بازاریابی باید خرده فروش محصول و کالاهای خود را به گونه ای تبلیغ کند که میل به خرید در مشتری را افزایش دهد.
در واقع برای بازاریابی باید محصول و خدمات خود را از روش های مختلف در معرض دید دیگران قرار دهید. در شرایط اقتصادی امروز قیمت ها برای مشتری بسیار مهم است و این قیمت گذاری باید به گونه ای باشد که سود، کیفیت، نوع کالا و … با هم در تناسب باشد. در کنار این مورد داشتن یک مکان مناسب با دسترسی راحت از اهمیت فوق العاده برخوردار است.
کلام پایانی
در تمام دنیا تجارت ها و روش های مختلفی برای کسب درآمد وجود دارد که فروش محصول یکی از آن هاست. در زنجیره فروش و فرآیند توزیع، خرده فروشی از اهمیت بالایی برخوردار است که سبب می شود، کالا به دست مشتری و مصرف کننده برسد.
خرده فروشی دارای انواع مختلفی است که در این مقاله به طور کامل به آن پرداختیم که امید داریم، مورد توجه شما واقع شده باشد.
چقدر این مقاله برای شما مفید بود؟
برای ثبت امتیاز روی یکی از ستاره ها کلیک کنید
میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد امتیاز: 0
اولین کسی باشید که به این مقاله امتیاز میدهد!