عمده فروشی یا بنکداری چیست؟
همانطور که از اسمش هم پیداست در عمده فروشی یا بنکداری، عمده فروشان اجناس را از تولیدکنندگان به صورت عمده میخرند و سپس در بازارهای هدف به خردهفروشان میفروشند. این یک مدل از فروش محصولات میباشد که در تعداد بالا فروخته میشود و در ادامه به معایب و مزایای آن میپردازیم. یکی از مهمترین عیبهای این نوع فروش این است که قیمت فروش محصولات از قیمت واقعی آن کمتر است.
شاید با خواندن این جمله این به فکرتان برسد که، این موضوع که خوب است و سود بالاتری را در پی خواهد داشت. بله این طرز فکر کاملاً درست است ولی سبب میشود اجناس به صورت انحصاری در دست عمده کمی قرار بگیرد و همین باعث میشود هروقت آنها بخواهند قیمت را بالا ببرند که نتایج نامطلوبی در پی خواهد داشت. این باعث میشود که ضربههای سنگینی به مردمی که در سطح متوسط و پایین جامعه قرار دارند وارد شود. یکی دیگر از معایب عمده فروشی، عدم کنترل شرکتهای تولیدکننده و شیوه توزیع کالا در سطح بازار و خرده فروشیهاست که رسماً از سیستم توزیع کالا بیاطلاع میمانند. افرادی که در این حوزه فعالیت میکنند معمولاً تجربه بالایی در فروش دارند. آنها همچنین باید از مسائل حقوقی مربوط به فروش اطلاعات لازم و کافی داشته باشند چرا که افرادی که با آنها در ارتباطاند در سطحهای بالا این کار یعنی خرید و فروش را انجام میدهند، پس باید تمام جوانب کار رعایت شود در غیر اینصورت حتی یک اشتباه کوچک ضررهای جبران ناپذیری را برای شرکتها در برخواهد داشت.
بیایید نگاهی به تعریف عمده فروشی (بنکداری) از نظر سایت چطور بیندازیم:
چنانچه بخواهید به صورت آنلاین محصولی را به فروش برسانید یا از طریق فروشگاههای خرده فروشی این کار را انجام دهید، در هر صورت اگر خودتان تولیدکننده محصول نباشید، باید محصولات موردنظر را از عمده فروشی تهیه کنید. عمده فروشی کسبوکاری است که به مقدار زیادی اجناس را خریداری کرده و آنها را به سایر کسبوکارها میفروشد پس بنابراین پاسخ کوتاه به این پرسش که عمده فروشی چیست این است که عمدهفروش واسطه است این مدل کسبوکار بر این پایه است که عمده فروش، واسطه بین تولیدکننده محصول و سایر کسبوکارهایی است که میخواهند محصولات او را بفروشند.
بنکدار محصول را از تولیدکننده با قیمتی بسیار پایین میخرد و به سود میرسد. او معمولاً به دلیل اینکه در حجم بالا خرید میکند تخفیفهای خوبی میگیرد. برای درک بهتر این موضوع به مثالی که در ادامه آوردهایم توجه کنید. تصور کنید که صاحب یک اسباب بازی فروشی هستید و به طور میانگین 100 عروسک در ماه میفروشید. فرض کنید شما تولیدکنندهای را پیدا میکنید که هر عروسک را به قیمت 10000 تومان به شما میفروشد. این را هم در نظر بگیرید شما میدانید قیمت هر عروسک که به مشتری میفروشید 12000تومان است یعنی با فروختن هر عروسک شما 12000تومان از مشتری دریافت میکنید پس در نتیجه شما با فروش هر عروسک 2000تومان سود میکنید.
عمده فروشی که ماهانه قرار است 50000 عروسک از آن تولید کننده بخرد، 4000 تومان بابت هر عروسک میگیرد یعنی او هر عروسک را به قیمت 8000 تومان به اسباببازی فروشیها میفروشد و سود خوبی را هم دریافت میکند. در اینجا اسباب بازی فروش هم راضی میباشد چرا که با فروش هر عروسک که قیمت آن 12000 تومان است 4000 تومان سود خواهد کرد. این یک مثال ساده بود تا یک دید و درک کلی نسبت به عمده فروشی داشته باشید. عمدهفروشها و خردهفروشها فقط براساس آنچه درباره محصول انجام میدهند و تعدادی که میفروشند سود نمیبرند. تأمین کالا زنجیرهای است که بسیار پیچیدهتر از این حرفها است. برای مثال، عمده فروشها و همچنین تولیدکنندهها با کسبوکارهایی معامله میکنند که هرماه مقدار مشخصی از آنها محصول بخرند و یا حتی برای زمان معین و مشخصی یک قرارداد برای تأمین کالا ببندند و آن را امضا کنند. خوب است این را بدانید که عمدهفروشها فقط کارشناسان فروش محصول نیستند بلکه فعالیت و کارهای دیگری مانند بستهبندی کالا انجام میدهند. همانطور که میدانید در نوع رایج عمده فروشی رابطه بین تولیدکنندگان و خردهفروشان است. اما در تعدادی از عمده فروشها این را مشاهده میکنیم که محصولات را به عمده فروشهای دیگر میفروشند. حتی در مواردی ممکن است یک عمده فروش مواد اولیه برای تولید محصولات را نیز بفروشد. به این صورت که او مواد اولیه را از تولیدکننده میخرد و به تولیدکننده دیگری آن را عرضه میکند. اکنون شاید این سوال برایتان پیش بیاید که مثلاً در همان مثال عروسکها چرا عمده فروش را حذف نکرده و عروسکها را مستقیم از تولیدکننده نخریم. در این صورت میتوانیم مستقیماً عروسکها را به قیمت 4000 تومان بخریم و در این صورت با فروش هر عروسک 8000تومان سود خواهیم کرد. اما باید بدانید این کار امکان پذیر نیست که در ادامه دو دلیل آن را بیان میکنیم:
- اینکه تولیدکنندهها به عمده فروشها کالاها را با این قیمت یعنی قیمتی کم میفروشند اصلاً به این دلیل نیست که به شما هم به همان قیمت بفروشند قطعاً تولیدکنندهها کالاها را با قیمت بهتری به عمده فروشها میفروشند نسبت به خرده فروشها، در ضمن این را هم در نظر بگیرید که شاید تولیدکننده علاقه و تمایلی نداشته باشد که به طور مستقیم به کسب و کار شما کالایی بفروشد.
- حتی اگر تولیدکننده کالا را به شما بفروشد شما با این حجم بالا از کالا میخواهید چه کنید؟ مثلاً در همان مثال عروسکها فرض کنید تولیدکننده به شما 50000 عروسک بفروشد، میخواهید چکار کنید؟ این موضوع نه تنها درباره عروسک بلکه در مورد هر محصول و کالای دیگری هم صدق میکند. یکی از بخشهای اصلی کار عمده فروشها انبار کردن میباشد. آنها محصولاتی را که در حجم بالا از تولیدکننده میخرند انبار میکنند. اما در کسبوکارهای خرده فروشی متحمل شدن هزینههای زیاد اجاره انبارهای بزرگ سخت و دشوار است.
آیا بنکداری کسبوکار مناسبی است؟
قطعاً بله! اما باید این را بدانید که وارد شدن به این زمینه یعنی عمده فروشی سرمایه بالایی را میطلبد همچنین شما در این کسبوکار نیازمند ارتباطهایی هستید که بتوانید از طریق آن قراردادهایی را ببندید که سود خوبی برایتان داشته باشد. چندین دهه است که عمده فروشی و خرده فروشی جای خود را با یکدیگر عوض کردهاند یعنی عمده فروشی به خرده فروشی تبدیل شده است. مثلاً فروشگاههای زنجیرهای مانند افق کوروش در ایران براین اساس شکل گرفتهاند که کالا و محصول به مصرف کنندگان فروخته میشود که همانطور که آگاهید این امر فروش با قیمت پایینتری را برای این کسبوکارها فراهم کرده است.
عمده فروشی در کسبوکارهای اینترنتی
همانطور که در مقاله اشاره شد، سالهاست که عمده فروشها در حال کار و فعالیت هستند بطوریکه بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان واسطه هستند. کاملاً بدیهی است که آنها کالاها و محصولات را در حجم و تعداد بالا و قیمت پایین از تولیدکنندگان میخرند و با قیمتی بالاتر به مصرفکنندگان میفروشند. در این چرخه دو تا سه برابر سود خواهند کرد. تولیدکنندگان هم مدتهاست در این کسبوکار هستند و راضیاند چرا که تنها راهی است که میتوانند محصولاتشان را به مشتری بفروشند. امروزه با وجود اینترنت و کسبوکارهایی که دارای وبسایتهای بزرگ هستند شیوه و مدل این کسبوکارها در حال تغییر، رشد و تکامل است. در این میان عمدهفروشی مانند سابق قدرت ندارد. اکنون دیگر تولید کنندگان محصولاتشان را مستقیماً به دست مصرفکننده رسانده و میفروشد. این روزها فروشگاههای اینترنتی ظهور پیدا کردند که این امر باعث نگرانی عمده فروشها، خردهفروشهای سنتی، فروشگاههای زنجیرهای و فروشگاههای شرکتی و سازمانی شده است. آنها نگران وضعیت خود هستند چرا که شرایط به وجود آمده رقابت شدیدی را بین آنها ایجاد کرده است.
چرا بنکدارها شروع به فروش مستقیم کردند؟
در مدل قدیمی که در گذشته وجود داشت تولیدکنندگان با توجه به زحمت زیاد سودکمتری را نسبت به عمده فروشها به دست میآوردند. تنها راه فروش مستقیم بود ولی تولیدکنندگان توانایی این کار را نداشتند و نمیتوانستند با چالشهای آن روبرو شوند. اما امروزه تولیدکنندگان میتوانند سود بیشتری داشته باشند و حتی سود عمده فروشها را هم از آن خود کنند و دلیل آن اینترنت است که باعث میشود آنها ارتباط مستقیمی با مردم برقرار کنند و محصولاتشان را عرضه کنند. قبلاً یکی از چیزهایی که عمده فروشها به آن نیاز داشتند تا بتوانند به مشتری دست یافته، محصولات را به بازار عرضه کنند و بفروشند اعتبار و خوشنامی خرده فروشها بود. اما امروزه با ظهور وبسایتها مانند آمازون، دیجی کالا و … مشخص شد که مصرف کنندگان صرفاً چیزی را که در دسترس است نمیخرند و استفاده نمیکنند بلکه به دنبال اقلامی هستند که با نیازها و سلایقشان هم خوانی داشته باشد. این صنعت در حال رشد است و سبک خرید بسیاری از مردم را در جامعه تغییر داده است. آنها خدماتی ارائه میدهند که مشتری را جذب میکند مانند پشتیبانی شبانهروزی، دریافت هدیه، انجام خرید داخل منزل و … . این خدمات شرایط را برای عمده فروشها و خرده فروشها سنتی سخت و دشوارتر کرده است.
انواع عمدهفروشی:
بازرگانان عمدهفروشی
واحد تجاری شخصی و یا مستقل برای شخصی که سند مالکیت کالا را به نام خود انتقال میدهد امکان دارد که ارائهدهنده خدمات کامل و یا همچنین خدمات محدود باشد. اصطلاحاً به آن jobber میگویند و در واقع jobber را میتوان عمدهفروش محلی و یا خردهپا نامید.
عمدهفروش ارائهکننده خدمات کالا
در این نوع عمدهفروشی شرکتها در انبار تحت تملک خود حجم زیادی از انواع کالا را دارند. این شرکتها همچنین نیروی فروش دارند و حتی گاهاً کالاها و اجناس را به صورت نسیه یا همان قسطی میفروشند. بیشترین معاملهای که آنها انجام میدهند خردهفروشی است.
عمدهفروش توانمند (ارائهکننده بالاترین خدمات)
گفتنی است که این عمدهفروشها از قدرت بسیار بالایی برخوردارهستند. آنها محصولات خاصی را که شامل انواع محدودی از محصولات است را به خرده فروشها کوچک و یا خردهپا میفروشند و در ازای آن پول نقد دریافت میکنند.
عمدهفروش با سیستم حملونقل
در این نوع عمدهفروشی، عمدهفروشها کالاهای کم دوام که فاسدشدنی هستند را میفروشند. آنها این اقلام را به فروشگاههای بزرگ زنجیرهای، خواربارفروشیها، بیمارستانها، میهمانپذیرها و تالارهای پذیرایی میفروشند. شایان به ذکر است که آنها این کالاها را با سیستم حملونقل که متعلق به خودشان میباشد به مشتریان و خریداران عرضه میکنند و تحویل میدهند.
عمدهفروشهای فلهبر
همانطور که از اسمش هم پیداست در این نوع عمدهفروشی، عمدهفروشها در زمینه حمل کالاهای فلهای مثل زغال سنگ، چوب و ماشینالات سنگین فعالیت میکنند و خدماتی را ارائه میدهند. آنها پس از اینکه سفارش دریافت کردند، به انتقال سند مالکیت محصولات به نام خودشان میپردازند، آنها در این مسیر ریسکهایی را قبول میکنند و در آخر کالاها را به خریداران نهایی تحویل میدهند.
بنکدار
این گروه نمایشگاهها را برگزار میکنند و سپس به تعیین قیمت کالاها میپردازند. آنها همچنین سیستم ثبت و نگهداری کالاها را ارائه میدهند و سند مالکیت کالاها را به نام خود منتقل میکنند. آنها فقط برای اجناس و کالاهایی که تا پایان سال به خردهفروشها فروختهاند، صورت حساب تهیه کرده و ارسال میکنند.
تعاونی تولیدکنندگان
آنها به بازارهای محلی محصولاتی را که کشاورزان جمعاوری میکنند میفروشند.
عمدهفروش با کاتالوگ
عمدهفروشها در این نوع فروش برای خریداران بالقوه دفترچههای خاصی را میفرستند که در آن دفترچهها اقلام و قیمت آنها ذکر شده است. پس از آن که سفارش دریافت کردند کالاها را از طرق مختلف مانند پست، راهآهن، هواپیما و یا کامیون برای آنها فرستاده و ارسال میکنند.
کارگزار و نمایندهها، حقالعمل کار
آنها به تسهیل فرایند و پروسه خرید و فروش میپردازند (بین 2% تا 6% قیمت فروش کمیسیون میگیرند) کارگزار رابطهای بین خریدار و فروشنده ایجاد میکند و در قبال فعالیت خود یعنی چانه زدن، مذاکره و … کمیسیون دریافت میکند. برای مثال میتوانیم به نیروهای فعال در بنگاههای معاملات مسکن و یا شرکتهای بیمه اشاره کنیم. نمایندهها از طرف خریدار یا فروشنده اقدام کرده و عمل میکند. اکثر نمایندگان شرکتهای تولیدی به صورت شرکتهای کوچک هستند و دارای نیروی متخصص هستند. نمایندگان فروش که در این حوزه فعالیت میکنند طبق قراردادی که بستهاند یک سری اختیارات دارند که طبق آنها میتوانند محصولات را بفروشند. از طرفی دیگر نمایندگان خرید اقدام به خرید میکنند. آنها وظایفی دارند که در ادامه به آنها میپردازیم. تحویل دادن محصولات، بررسی و انبار کردن آنها و در آخر بارگیری و حمل کالای فروش رفته.
دفاتر و شعبههای تولیدکنندگان و فروشگاهها
تمام فعالیتها و عملیات که به عمدهفروشی مربوط هستند توسط خریداران و یا فروشندگان صورت میگیرد و دیگر به خدمات عمدهفروشهای مستقل مثلاً شرکتهای دیگر نیاز نیست. بسیاری از خردهفروشها مانند فروشگاهها دفاتر خرید، در مراکز بازارهای عمده تأسیس میکنند.
عمدهفروشیهای تخصصی
این نوع عمدهفروشی بیشتر برای خریداران محصولات کشاورزی میباشد. آنها انواع محصولات کشاورزی و یا حتی انواع نفت را میخرند و حراج میکنند. آنها چیزهایی اعم از انواع وسایل و تجهیزات، ماشینآلات سنگین و خودرو را حراج میکنند.
چقدر این مقاله برای شما مفید بود؟
برای ثبت امتیاز روی یکی از ستاره ها کلیک کنید
میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد امتیاز: 1
اولین کسی باشید که به این مقاله امتیاز میدهد!
2 پاسخ
مطلب جالبی بود
روش خلاقانه ای رو برای ارائه محصولات انتخاب کردین.
تشکر از ابتکار عملتون